Bevrijding uit een mentale gevangenis 

Heb jij ook wel eens een gevoel van onrust en ongenoegen? Een vervelend knagend en onbestemd gevoel en kan je niet goed duiden waar het vandaag komt? Wat je het liefst heel ver weg wil stoppen. Maar hoe harder je het probeert weg te stoppen, des te groter en vervelender dat onbestemde gevoel wordt… argghh!!!

Dit weekend heb ik mezelf ook weer enorm beziggehouden met zo’n naar onbestemd gevoel. Ik heb mezelf onbewust dus opgesloten in een onplezierige mentale gevangenis en het sleuteltje was ik even helemaal kwijt. 

Maar… ik heb mezelf bevrijd! En deze bevrijding heeft me geïnspireerd om op deze prachtige dag van de vrijheid, mijn allereerste blog te schrijven. Een blog over jezelf bevrijden uit je mentale gevangenis, zodat je kan zijn wie je bent en ultieme vrijheid ervaart! 

Wat is mentaal gevangenschap?

Mentaal gevangenschap is een onbewust proces, want je identificeert je onbewust met je gedachtes. Je gelooft wat je denkt over jezelf en je handelt in lijn met deze gedachtes. 

Je kijkt dus vanuit een vervormde bril naar de werkelijkheid. Een bril die gebaseerd is op minder prettige ervaringen uit het verleden. Deze ervaringen creëren angst voor wat er in de toekomst nog gaat gebeuren. De belemmerende gedachtes worden gevoed door je innerlijke criticus. Ook wel je lagere zelf, je raadgever uit angst genoemd. Het zorgt ervoor dat je gaat leven vanuit je hoofd, je ratio.

Bij mij uit mentaal gevangenschap zich vaak in gevoelens van onzekerheid, eenzaamheid, me een dikke vette loser voelen en mijn kwetsbaarheid vooral niet willen tonen. Naar de buitenwereld probeerde ik dat altijd te maskeren, omdat ik mijn ware ik niet durfde te laten zien vanuit angst. Angst dat mensen me afwijzen en ik dan alleen en eenzaam ben. Deze angst van afwijzing en me een loser voelen is gebaseerd op ervaringen uit het verleden. Bijvoorbeeld het net niet halen van mijn MBA-eindscriptie, geen kinderen kunnen krijgen omdat ik vervroegd in de overgang ben en de liefde van mijn leven die plotseling onze mooie relatie beëindigde. 

Ook al vind ik het nu super spannend om mijn allereerste blog met jullie te delen, ik weiger vandaag om mezelf weer mentaal gevangen te zetten vanuit angst. Ik wil leren en groeien.

Niet de gebeurtenis zelf geeft je een vervelend gevoel. Jouw onbewuste belemmerende gedachtes over die gebeurtenis sturen jouw gevoel en gedrag

gebeurtenis -> gedachte -> gevoel -> gedrag -> gevolg

In mijn geval lijkt het alsof het delen van mijn allereerste blog (gebeurtenis) me onzeker en angstig maakt. Maar het zijn mijn belemmerende gedachtes over het delen die me een angstig en onzeker gevoel geven. Deze gedachtes leiden tot terugtrekkend gedrag met als gevolg het niet delen van deze blog. Mijn belemmerende gedachtes gaan over een onderliggende angst om afgewezen te worden, een dikke vette loser te zijn die een hele slechte blog heeft geschreven waar iedereen me om gaat uitlachen en afzeiken. Het klinkt waarschijnlijk heel irreëel, maar toch sturen deze onbewuste gedachtes mijn onbestemde gevoel. 

De onbewuste gedachtes kan je zien als een continu proces, een soort van breintrein die nooit stopt en ook wel eens op hol slaat. Het gaat er niet om de breintrein te laten stoppen, want je gedachtes blijven komen en gaan. Het gaat erom je bewust te worden hoe jouw breintrein werkt door er van een afstandje naar te kijken en zo de regie te nemen over jouw breintrein. Identificeren met je gedachtes betekent dat je plaats hebt genomen in de breintrein en jezelf mentaal gevangenzet. 

Bewustzijn = sleutel naar vrijheid

Bewustzijn gaat over zien en ervaren welke belemmerende gedachtes jij hebt en hoe deze je gevoel en gedrag sturen en je gevangenzetten in een mentale gevangenis. 

Met behulp van bewustzijn stuur je jouw breintrein richting jouw allermooiste leven. Bewustzijn en jezelf bevrijden uit je mentale gevangenis betekent leven vanuit je innerlijke wijsheid. Ook wel intuïtie of je hogere zelf genoemd; een oneindige bron van liefde. En uit dit vaatje wil je natuurlijk het liefste tappen.

Dat klinkt natuurlijk reuze interessant, maar hoe word je je dan bewust van je belemmerende gedachtes? Want je meeste gedachtes vinden onbewust plaats en je moet vaak goed zoeken naar de onderliggende gedachtes. Voor het vergroten van je bewustzijn is coaching uitgevonden. 😉

Coaching = sleutel naar bewustzijn

Als coach reis ik een klein stukje met je mee en laat je inzien en ervaren welke onbewuste gedachtes je hebt en hoe deze je gevoel en gedrag sturen. Dus hoe jouw breintrein jou mentaal gevangenzet. Ik begeleid je om jouw belemmerende patronen aan de oppervlakte te brengen en jouw breintrein van een afstandje te bekijken.

Zo instaat er inzicht in jouw patronen en gedachtes, de AHA-momenten. Deze inzichten creëren ruimte om vanuit een ander perspectief te kijken en doen. Deze ruimte noem ik vrijheid om een nieuw script te schrijven om jouw dromen en doelen met een dikke vette glimlach kan realiseren. Als coach inspireer en begeleid ik je bij het schrijven van een nieuw script; een nieuwe mindset, positieve bekrachtigde gedachtes die je in een happy flow brengen, en nieuw gedrag.

Bewustzijn zie ik dus als de sleutel om jezelf te bevrijden uit je mentale gevangenis. Zo kies ik er nu voor om vanuit mijn innerlijke wijsheid vol liefde deze blog met jullie delen en tegen mezelf te zeggen dat het oké is als mensen er iets van vinden. En dat valt niet mee, maar ik blijf volhouden anders leer en groei ik niet. 

Voor teams en organisaties geldt hetzelfde. Het is prachtig om als coach teams inzicht te geven in hun dynamiek en patronen (gedachtes). Deze patronen zorgen er bijvoorbeeld voor dat bepaalde zaken stroperig verlopen, communicatie niet lekker loopt, doelstellingen niet behaald worden of medewerkers onvoldoende betrokkenheid voelen bij de missie en visie van een organisatie.

Bevrijden = zijn wie ik ben

Ik ben onwijs dankbaar dat ik me bewust ben geworden dat ik mezelf af en toe volledig mentaal gevangenzet. En ik ben nog blijer dat ik geleerd heb hoe ik mezelf kan bevrijden. Dit is voor mij een life changing inzicht geweest. Ik voel me daardoor enorm vrij en dans door het leven. Bevrijden betekent voor mij dat ik mag zijn wie ik ben, mezelf omarm met alles wat er is, mijn angsten onder ogen zie, mijn kwetsbaarheid toon en me steeds meer bewust ben van wat er in me om gaat. Ik ben ingetuned op mijn innerlijke wijsheid, zodat ik duurzaam kan stralen en genieten vanuit mijn unieke kern

En dansen door het leven betekent niet dat er altijd alleen maar een glimlach is. Soms zijn er ook tranen, zoals dit weekend. Dan neem ik tijd, rust en reflectie om te beseffen dat ik mezelf weer gevangen heb gezet. Gelukkig weet ik de sleutel tot bevrijding snel te vinden, zodat ik niet eindeloos in die onplezierige mentale gevangenis blijf hangen. Bewustzijn trainen is dus een groot goed! 

7 tips om je bewustzijn te vergroten 

  1. Vrij schrijven:schrijf alles lekker van je af, dat werkt bevrijdend, helend en geeft je mooie inzichten. Als ik voel dat ik niet lekker in mijn vel zit en niet weet wat ik moet schrijven dan begin ik met een open vraag aan mezelf. Bijvoorbeeld Wat mag ik loslaten? of Wat maakt dat ik me nu boos, bang of bedroefd voel? Voorkom ‘waarom’ vragen, die brengen je snel naar een oordeel en negatieve gedachtes en gevoelens. Schrijf ook over blije momenten, want dat geeft mooie inzichten in welke gedachtes voedend en helend voor je zijn. 
  2. Reflectiemomenten: bijvoorbeeld onderweg van werk naar huis een paar minuten stil staan bij wat die dag goed ging en wat minder goed ging. Bij wat niet goed ging kan je een intentie plaatsen voor bijvoorbeeld de volgende dag. Als je het moeilijk vind om te zien wat je goed kan, helpt het om vooral stil te staan bij wat je goed hebt gedaan. Het leert je om jezelf te voeden met positieve gedachtes.
  3. Aandachtsoefeningen: een paar keer per dag bewust je aandacht naar je adem brengen helpt je om in het nu, in het moment, te leven. Het nu is het enige moment dat telt. Het verleden kan je niet meer veranderen en de toekomst wordt gecreëerd in het nu. 
  4. Intentiekaart:schrijf dat wat belangrijk voor je is op een klein kaartje en draag dat de hele dag bij je, bijvoorbeeld in het hoesje van je telefoon. Kijk er een paar keer per dag naar. Zo plant je de hele dag door zaadjes voor positieve gedachtes. 
  5. Dankbaarheidsgebed: een heerlijk begin van de dag is even kort stil te staan bij waar je op dat moment dankbaar voor bent. Ik doe dat vaak als ik op de fiets zit richting het station. Ook dit plant positieve zaadjes in je mind. Dat kunnen kleine en grote dingen zijn. Vandaag was ik bijvoorbeeld dankbaar voor een paar heerlijke zonnestralen. 
  6. Mindful levenshouding: open en nieuwsgierig, als een klein kind die voor de eerste keer iets gaat ontdekken, dus zonder (voor)oordeel. Met liefde, compassie en mildheid naar jezelf kijken, jezelf volledig accepteren zoals je bent.
  7. Moodboard:een schilderij of tekening maken over je dromen en doelen. Geef deze een plek in je huis zodat je het vaak ziet. Ook dit helpt om positieve gedachtes te creëren om je dromen en doelen te realiseren. 

Ik wens je onwijs veel mooie mentale bevrijdingsmomenten toe! Lang leve de mentale vrijheid!